Limingan, Lumijoen, Raahen ja Siikajoen yhteinen Digi
haltuun! -hanke käynnistyi viime syksynä. Hankkeen vetäjänä syksy tuntui aivan hujahtavan tulevaa
toimintaa suunnitellessa, yhteistyökumppaneita tavatessa ja asukkaita
jututtaessa. Keskustelut asukkaiden kanssa toivat hyvin esille tuen tarpeen laajan
kirjon ja osoitti myös sen, että hankkeelle on todellakin tilausta.
Osa asukkaista hallitsee hyvin tietokoneet, älypuhelimet,
tabletit, internetit, somet, verkkokaupat ja sähköisen asioinnin. Osa hallitsee
nämä asiat ainakin auttavasti, sähköpostia lähetetään ja osataan etsiä
netistä aukioloaikoja, ruokareseptejä tai googlettaa, että milloinkas se
suosikkilaulaja julkaisi hittibiisinsä. Uusia älylaitteita ei välttämättä ole (vielä)
kokeiltu, ja laskut maksetaan pankkikonttorissa. Ja osa taas ei ole ikinä
koskenutkaan tietokoneeseen tai tablettiin, kuullut kyllä juttuja internetistä ja
kuinka siellä on nykyään se kaikki tieto. Ja monenlaiset vaarat, kannattaako sinne nyt
edes mennäkään…
Ilahduttavaa on kuitenkin ollut huomata ihmisten kiinnostus
internetiä, uusia laitteita ja sähköistä asiointia kohtaan. Monet, jotka
käyttävät internetiä vähän tai ei lainkaan, olisivat kiinnostuneita
oppimaan ja kokeilemaan, kun vain olisi joku, joka neuvoisi ja auttaisi alkuun.
Siihen Digi haltuun! -hanke pyrkiikin vastaamaan: auttamaan taitojen kartuttamisessa sieltä
ensimmäisestä askeleesta lähtien. Ketään ei
pakoteta käyttämään internetiä ja hoitamaan asioitaan sähköisesti, mutta jos
tuntee edes pientä kiinnostusta ja halua oppia, niin siinä halutaan tukea.
Monenlaista tukea ja neuvontaa tarvitaan, ja suurin haaste toiminnan suunnittelun kannalta onkin, että mistä lähdetään
liikkeelle kun tuen tarve on niin laaja. Joku tarvitsee
apua uuden tabletin käyttämisen opettelussa, että sinne nettiin
ensinnäkin pääsee. Toinen haluaa kuulla enemmän tietoturvasta ja kolmas
on kiinnostunut kuulemaan, että minkälaisia asioita netissä ylipäätään voi tehdä.
Miten voimme tukea mahdollisimman monia asukkaita, joilla on eritasoista osaamista? Minkälaista toimintaa järjestetään ja miten se toteutetaan niin, että toiminta jatkuu vielä hankkeen
jälkeenkin? Sillä se on selvää, että apua, tukea ja neuvoa tarvitaan
jatkossakin, ja sitä myös halutaan antaa.
Meillä on nyt hankkeen aikana hieno tilaisuus kokeilla erilaisia toimintamuotoja ja testata, mikä toimii ja mikä kenties ei toimi. Mitkä ovat ne toiminnan muodot, mistä digiapua tarvitseva hyötyy eniten ja mikä kannustaa aloittamaan matkan internetin maailmaan? Kuuntelen tarkalla korvalla kaikkea palautetta, mielipiteitä, ideoita ja toiveita, että lopputuloksesta saadaan sellainen, mikä auttaa parhaiten.
Heidi, hankkeen vetäjä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti