perjantai 2. helmikuuta 2018

Tukea sähköisten palveluiden käyttämiseen



Limingan, Lumijoen, Raahen ja Siikajoen yhteinen Digi haltuun! -hanke käynnistyi viime syksynä. Hankkeen vetäjänä syksy tuntui aivan hujahtavan tulevaa toimintaa suunnitellessa, yhteistyökumppaneita tavatessa ja asukkaita jututtaessa. Keskustelut asukkaiden kanssa toivat hyvin esille tuen tarpeen laajan kirjon ja osoitti myös sen, että hankkeelle on todellakin tilausta.

Osa asukkaista hallitsee hyvin tietokoneet, älypuhelimet, tabletit, internetit, somet, verkkokaupat ja sähköisen asioinnin. Osa hallitsee nämä asiat ainakin auttavasti, sähköpostia lähetetään ja osataan etsiä netistä aukioloaikoja, ruokareseptejä tai googlettaa, että milloinkas se suosikkilaulaja julkaisi hittibiisinsä. Uusia älylaitteita ei välttämättä ole (vielä) kokeiltu, ja laskut maksetaan pankkikonttorissa. Ja osa taas ei ole ikinä koskenutkaan tietokoneeseen tai tablettiin, kuullut kyllä juttuja internetistä ja kuinka siellä on nykyään se kaikki tieto. Ja monenlaiset vaarat, kannattaako sinne nyt edes mennäkään…

Ilahduttavaa on kuitenkin ollut huomata ihmisten kiinnostus internetiä, uusia laitteita ja sähköistä asiointia kohtaan. Monet, jotka käyttävät internetiä vähän tai ei lainkaan, olisivat kiinnostuneita oppimaan ja kokeilemaan, kun vain olisi joku, joka neuvoisi ja auttaisi alkuun. Siihen Digi haltuun! -hanke pyrkiikin vastaamaan: auttamaan taitojen kartuttamisessa sieltä ensimmäisestä askeleesta lähtien. Ketään ei pakoteta käyttämään internetiä ja hoitamaan asioitaan sähköisesti, mutta jos tuntee edes pientä kiinnostusta ja halua oppia, niin siinä halutaan tukea.

Monenlaista tukea ja neuvontaa tarvitaan, ja suurin haaste toiminnan suunnittelun kannalta onkin, että mistä lähdetään liikkeelle kun tuen tarve on niin laaja. Joku tarvitsee apua uuden tabletin käyttämisen opettelussa, että sinne nettiin ensinnäkin pääsee. Toinen haluaa kuulla enemmän tietoturvasta ja kolmas on kiinnostunut kuulemaan, että minkälaisia asioita netissä ylipäätään voi tehdä.

Miten voimme tukea mahdollisimman monia asukkaita, joilla on eritasoista osaamista?  Minkälaista toimintaa järjestetään ja miten se toteutetaan niin, että toiminta jatkuu vielä hankkeen jälkeenkin? Sillä se on selvää, että apua, tukea ja neuvoa tarvitaan jatkossakin, ja sitä myös halutaan antaa.  

Meillä on nyt hankkeen aikana hieno tilaisuus kokeilla erilaisia toimintamuotoja ja testata, mikä toimii ja mikä kenties ei toimi. Mitkä ovat ne toiminnan muodot, mistä digiapua tarvitseva hyötyy eniten ja mikä kannustaa aloittamaan matkan internetin maailmaan? Kuuntelen tarkalla korvalla kaikkea palautetta, mielipiteitä, ideoita ja toiveita, että lopputuloksesta saadaan sellainen, mikä auttaa parhaiten.

Heidi, hankkeen vetäjä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti