Digi haltuun!- hankkeen tarkoituksena on tukea asukkaita sähköisten palveluiden käyttämisessä. Sähköisten palveluiden tekeminen asukkaille tutuksi onkin yksi osa hankkeen toimintaa.
Lumijoki
aloitti kevään Digipäivien sarjan tiistaina 20.helmikuuta, kun eri toimijat tulivat
esittelemään omia sähköisiä palveluitaan Lumijoen kirjastolle. Saimme tapahtumaan
mukaan Oulun Osuuspankin, paikallislehti Rantalakeuden, Kelan ja TE-toimiston
sekä Lumijoen kirjaston. Ja tokihan paikalla oli lumijokisia digikummeja
tarjoamassa opastusta ensimmäistä kertaa!
Oulun Osuuspankista
Jenni kannusti kokeilemaan rohkeasti verkkopankkia, sillä se sujuvoittaa
pankkiasioiden hoitamista kun asioiminen ei ole ajasta tai paikasta kiinni. Verkkopankin
käyttämisestä saa opastusta sekä pankin konttorissa paikan päällä että
puhelimella tai verkossa oman taitotasonsa mukaisesti. Jenni kertoi, että verkkopankin
käyttämistä aloittaessa ihmisiä monesti mietityttää tietoturva-asiat ja
varsinkin uusien laitteiden käyttäminen. Jos esimerkiksi uusi
tabletti on saatu otettua käyttöön hyvin ja laitteen käyttäminen tuntuu luonnolliselta,
niin silloin myös pankin sähköisten palveluiden käyttäminen tuntuu helpommalta.
Tähän voikin todeta, että Digi haltuun! -hankkeessa käynnistettävän digikummitoiminnan
tarkoituksena on auttaa muun muassa uuden laitteen ja internetin käyttämisen harjoittelussa,
jotta jatkossa erilainen asioiminenkin sujuu helpommin.
Rantalakeudesta
Tiina vinkkasi, että näköislehti kannattaa ottaa käyttöön, sillä se on helppo
tapa lukea omat paikallisuutiset myös reissun päällä. Paperinen lehti odottaa reissun ajan kotona postilaatikossa, mutta näköislehteä voi hyvin
lukea vaikka kesämökillä toisella puolen Suomea.
Annika Kelalta
kertoi, että Kelan verkkoasiointipalvelussa voi hoitaa lähestulkoon kaikki
samat asiat kuin Kelan palvelupisteissä ja puhelinpalvelussa. Asiointipalveluun
kirjautumiseen tarvitsee vain verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.
Asiointipalvelussa voi muun muassa hakea Kelan etuuksia, toimittaa tarvittavia
liitteitä sekä tarkistaa onko hakemus jo ratkaistu ja koska on seuraava
maksupäivä. Sähköinen asioiminen kannattaa, sillä verkkoasiointi on nopeaa ja
joustavaa. Lisäksi verkkohakemuksissa on valmiiksi osa tiedoista, joten kaikkia
kohtia ei tarvitse täyttää, ja palvelu myös opastaa hakemuksen täyttämisessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti