maanantai 5. maaliskuuta 2018

Digipäivä Lumijoella


Digi haltuun!- hankkeen tarkoituksena on tukea asukkaita sähköisten palveluiden käyttämisessä. Sähköisten palveluiden tekeminen asukkaille tutuksi onkin yksi osa hankkeen toimintaa.
 
Lumijoki aloitti kevään Digipäivien sarjan tiistaina 20.helmikuuta, kun eri toimijat tulivat esittelemään omia sähköisiä palveluitaan Lumijoen kirjastolle. Saimme tapahtumaan mukaan Oulun Osuuspankin, paikallislehti Rantalakeuden, Kelan ja TE-toimiston sekä Lumijoen kirjaston. Ja tokihan paikalla oli lumijokisia digikummeja tarjoamassa opastusta ensimmäistä kertaa!


Oulun Osuuspankista Jenni kannusti kokeilemaan rohkeasti verkkopankkia, sillä se sujuvoittaa pankkiasioiden hoitamista kun asioiminen ei ole ajasta tai paikasta kiinni. Verkkopankin käyttämisestä saa opastusta sekä pankin konttorissa paikan päällä että puhelimella tai verkossa oman taitotasonsa mukaisesti. Jenni kertoi, että verkkopankin käyttämistä aloittaessa ihmisiä monesti mietityttää tietoturva-asiat ja varsinkin uusien laitteiden käyttäminen. Jos esimerkiksi uusi tabletti on saatu otettua käyttöön hyvin ja laitteen käyttäminen tuntuu luonnolliselta, niin silloin myös pankin sähköisten palveluiden käyttäminen tuntuu helpommalta. Tähän voikin todeta, että Digi haltuun! -hankkeessa käynnistettävän digikummitoiminnan tarkoituksena on auttaa muun muassa uuden laitteen ja internetin käyttämisen harjoittelussa, jotta jatkossa erilainen asioiminenkin sujuu helpommin.

Rantalakeudesta Tiina vinkkasi, että näköislehti kannattaa ottaa käyttöön, sillä se on helppo tapa lukea omat paikallisuutiset myös reissun päällä. Paperinen lehti odottaa reissun ajan kotona postilaatikossa, mutta näköislehteä voi hyvin lukea vaikka kesämökillä toisella puolen Suomea.



Annika Kelalta kertoi, että Kelan verkkoasiointipalvelussa voi hoitaa lähestulkoon kaikki samat asiat kuin Kelan palvelupisteissä ja puhelinpalvelussa. Asiointipalveluun kirjautumiseen tarvitsee vain verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Asiointipalvelussa voi muun muassa hakea Kelan etuuksia, toimittaa tarvittavia liitteitä sekä tarkistaa onko hakemus jo ratkaistu ja koska on seuraava maksupäivä. Sähköinen asioiminen kannattaa, sillä verkkoasiointi on nopeaa ja joustavaa. Lisäksi verkkohakemuksissa on valmiiksi osa tiedoista, joten kaikkia kohtia ei tarvitse täyttää, ja palvelu myös opastaa hakemuksen täyttämisessä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti